Virksomhedsøkonomi B
kl. 09.00-13.00
Vejledning
Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.
Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.
Download:
Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.
Excel-filen med alle bilag kan hentes her.
Husk:
Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.
Opgave 1
Virksomhedsanalyse
Plantorama A/S er Danmarks største have- og dyrecenterkæde med 11 store centre fordelt over Jylland, Sjælland og Fyn. Desuden har virksomheden en velbesøgt webshop. Virksomhedens sortiment spænder vidt fra haveplanter, stueplanter, jord og gødning, håndredskaber, keramik, vand i haven til gaveartikler. Endvidere har Plantorama A/S dyrecentre med salg af alt lige fra akvariefisk og dyrefoder til fugle.
Plantorama A/S er en dansk familieejet virksomhed, som blev grundlagt af Søren Vang Christensen, der er femte generation i rækken af gartnere. Plantorama A/S åbnede i 1987 og var i den allerførste tid en del af Gartneriet Skærgården. Plantorama A/S var i starten mest kendt for salg af potteplanter, men som tiden gik, blev forretningen større og større både i butiksomfang og i sortiment. I dag er det Søren Vang Christensens søn, Peter Vang Christensen, som driver virksomheden.
I Plantorama A/S arbejdes der med bæredygtighed og for at fastholde og synliggøre dette arbejde, er der udvalgt tre indsatsområder:
- Produkter
I takt med at bæredygtige, sprøjtefrie og økologiske plantealternativer kommer på markedet, vælges disse. Koncentrater og gifte er udfaset og erstattet med plantebeskyttelsesmidler, der er fremstillet af naturligt forekommende stoffer.
I sortimentet findes også produkter, som fremmer biodiversiteten fx insekthoteller og bivenlige planter samt produkter i genanvendte materialer. - Bygninger og drift
Ved bygning og renovering af centre tages mest muligt hensyn til miljø og klima bl.a. ved brug af solceller til at dække en stor del af elforbruget. Der er også højisolerbart tag samt solafskærmning og mørklægning for at holde temperaturen nede om dagen og spare varme om natten samt energibesparende LED belysning. Der vandes desuden med opsamlet regnvand fra tagene. - Social ansvarlighed
Der er fokus på medarbejderudvikling samt på at skabe en sund og tryg arbejdsplads ved bl.a. at indføre sundhedstiltag og -ambassadører. En del af lønsummen går desuden til uddannelse af medarbejdere, og der er etableret egen elev- og akademiuddannelse i samarbejde med Kold College og VidenDjurs. Endelig gennemføres årlige trivselsmålinger.
Der er sket en styrkelse af diversiteten i ledelsen, og i dag er den kønsmæssige fordeling henholdsvis 40 % kvinder og 60 % mænd i ledelsen på hovedkontoret. Derudover ansættes flexjobbere og praktikanter i samarbejde med jobcentre.
Der doneres også penge til velgørende formål, herunder Julemærkefonden og Dyrenes Beskyttelse, som på hver deres måde giver andre en ny start på livet.
Til denne opgave foreligger der følgende materiale:
Internt materiale:
- Uddrag af pressemeddelelse fra Plantorama A/S, 25/6 2020
- Uddrag af pressemeddelelse fra Plantorama A/S, 25/3 2021
- Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Plantorama A/S for årene 2018 - 2020. Se bilag 1 i Excel-filen.
Spørgsmål 1.1 - 1.6
1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Plantorama A/S fra 2018 til 2020.
1.2 (15 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2018 til 2020 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2018 til 2020.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.4 (5 %)
Forklar, hvorfor likviditetsgraden stiger fra 119,3 % i 2018 til 218,7 % i 2020.
Nøgletallene fremgår af bilag 1.
1.5 (5 %)
Diskuter, om det er en fordel for Plantorama A/S at have fokus på bæredygtighed.
1.6 (5 %)
Forklar, hvordan åbning af ny restaurant og legeland påvirker Plantorama A/S’ forretningsmodel.
Opgave 2
Virksomheden
Vinimportøren A/S er en af Danmarks største og hurtigst voksende online-vinforretning, men har også en af landets største fysiske specialforretning for vin. Virksomheden importerer direkte og uden fordyrende mellemled fra mange spændende vinproducenter i hele verden. Virksomhedens indkøbschef har fx på en rejse til det sydlige Italien fundet en fantastisk vin ”LuLu”, som han har overvejet at importere et parti af fra vinproducenten Mascadel. Kunderne er private forbrugere, som tilbydes et bredt udvalg indenfor både vin og spiritus.
Forretningsidéen er at tilbyde kvalitetsvin til markedets bedste priser. Derfor tilbydes der bl.a. smagsgaranti, så hvis kunderne ikke bryder sig om vinen, har de en måneds returret. Denne smagsgaranti kan Vinimportøren A/S give pga. et meget tæt forhold til et stort og indflydelsesrigt netværk af producenter, leverandører og samarbejdspartnere over hele verden. Dette netværk sikrer konstant adgang til et varieret sortiment af kvalitetsprodukter til konkurrencedygtige priser.
Virksomhedens værdier er:
- ”Vi siger hvad vi gør — og gør hvad vi siger hurtigt”. Men det sker aldrig på bekostning af faglighed, seriøsitet og købmandskab. På den måde er vi både loyale over for vores kunder og os selv.
- Vi vil gerne være nytænkende, uortodokse og ”den frække dreng i klassen”, som udfordrer de andre spillere på markedet. Men de løsninger, vi vælger, tager udgangspunkt i ordentlighed, kvalitet og vores kunders behov.
- Vi er vilde med vin, og ind imellem også nørder, men vi snobber ikke. Vi taler til folk i øjenhøjde.
Spørgsmål 2.1 - 2.3
2.1 (5 %)
Udarbejd distributionskæden for vinen LuLu.
2.2 (5 %)
Vurder, hvorfor Vinimportøren A/S har valgt denne distributionskæde. Se spørgsmål 2.1.
2.3 (5 %)
Vurder, hvilke fordele Vinimportøren A/S opnår ved at udarbejde en række værdier for virksomheden.
Opgave 3
Årsrapporten
Cocktail ApS blev stiftet for snart seks år siden og er vokset med kometfart. Virksomheden er i dag Danmarks største grossist inden for salg af spiritus.
Idéen bag Cocktail ApS er at dække størstedelen af indkøbsbehovet hos barer og restauranter. Udover salg af spiritus kommer en stor del af omsætningen derfor fra salg af rengøringsartikler, støvsugere, papirduge, elpærer, håndsprit, terninger og raflebægre. Endvidere sælges også frugt og grønt fx lime, citron og appelsin, og hvad der ellers bruges til at lave cocktails.
Økonomiafdelingen skal igang med at udarbejde årsrapporten for 2021. I bilag 2 fremgår saldobalance. Den nye økonomielev i afdelingen undrer sig over, hvorfor der findes en konto 12210: Tilgodehavender fra salg.
Spørgsmål 3.1 - 3.3
3.1 (10 %)
Opstil resultatopgørelse for 2021 og balance pr. 31.12.2021 for Cocktail ApS. Der skal ikke udarbejdes noter.
Saldobalancen fremgår af bilag 2.
I bilag 3 og 4 er der en skabelon til resultatopgørelsen og balancen.
3.2 (5 %)
Forklar, hvilke fordele Cocktail ApS opnår ved at have 4 forskellige konti til varesalg og vareforbrug i bogholderiet.
3.3 (5 %)
Forklar, hvorfor konto 12210: Tilgodehavender fra salg fremgår af saldobalancen.
Opgave 4
Indtjening
mitkøb.dk er et onlinesupermarked, der leverer varer direkte til kunderne. Supermarkedet har ingen fysiske butikker. Sortimentet er bredt inden for dagligvarer herunder økologiske varer, lavprisvarer og mærkevarer. Ind imellem er der desuden spotpartier af andre varetyper som bøger og legetøj. Varerne bringes ud i alle større byer i Danmark.
Indkøbschefen har for nyligt indkøbt et parti billige blækpatroner, der skal sælges som spotvarer i den kommende uge. Kostprisen for partiet på 800 stk. er kr. 40.000. Partiet er købt som beset, der gives således ikke nedslag i pris ved eventuelle beskadigede varer, ligesom de heller ikke kan returneres til leverandøren. mitkøb.dk forventer at kunne sælge blækpatronerne til kr. 127,20 pr. stk.
Spørgsmål 4.1 - 4.3
4.1 (5 %)
Beregn dækningsbidrag pr. stk. og i alt for partiet af blækpatroner.
De nødvendige informationer fremgår af bilag 5.
4.2 (5 %)
Beregn dækningsgraden for partiet af blækpatroner.
4.3 (5 %)
Forklar, hvordan det vil påvirke dækningsgraden, hvis nogle af blækpatronerne er beskadigede og må sælges til en lavere salgspris. Se spørgsmål 4.2.